Opis novosti:
1.) Izvozni postopki – AES faza 2 (obvezni varnostni podatki)
2.) Uvozni postopki – AIS faza 2
3.) Tranzitni postopki – NCTS faza 4
5.) Obvestilo o uvoznem carinjenju – kontrolnik K40
Vse tiste novosti, ki bodo obvezne oz. ki jih bo možno uporabiti 1.julija 2009, bodo na voljo našim uporabnikom v okviru rednih posodobitev programskega paketa TLM. Podrobnejša navodila o posodobitvi programske opreme oz. o uporabi novosti sledijo naknadno. Testiranje programske opreme ne bo potrebno (testiranje bo kot razvijalec programske opreme izvedlo podjetje TRINET Informatika, d.o.o. pri GCU, ko bo testiranje možno s strani GCU).
Za dodatne informacije se lahko obrnete na naš oddelek za pomoč uporabnikom: helpdesk@trinet.si
1.) Izvozni postopki – AES faza 2
Za blago, ki zapušča carinsko ozemlje Evropske skupnosti, se lahko po 1.juliju 2009 carini vnaprej predloži elektronsko carinsko deklaracijo.
Elektronska deklaracija je lahko v obliki:
– izvozne AES carinske deklaracije, ki vsebuje varnostne oz. varstvene podatke
– izstopne skupne deklaracije (uporaba v Sloveniji trenutno ni možna)
– tranzitne NCTS carinske deklaracije, ki vsebuje varnostne oz. varstvene podatke (npr. v primeru, ko je bil predhodno izveden izvozni postopek z uporabo izvozne carinske deklaracije brez vpisanih varnostnih podatkov)
V prehodnem obdobju od 1.7.2009 do 1.1.2011 vlaganje izstopne skupne deklaracije ni obvezno, v primeru uporabe izvozne AES carinske deklaracije pa je potrebno po 1.7.2009 dodatno vpisati varnostne podatke: kazalnik posebnih okoliščin, način plačila prevoznih stroškov, seznam držav, preko katerih poteka prevoz, številko prevozne listine ter šifro nevarnega blaga (vpisovanje podatkov je odvisno od vrste transporta, statusa izvoznika oz. deklaranta in vrste blaga). Varnostni podatki v izvozni AES deklaraciji bodo po 1.7.2009 obvezni!
Spremenjeni so obrazci za tiskanje (Izvozna/varnostna enotna upravna listina, Spremna izvozna listina), ki vsebujejo varnostne oz. varstvene podatke.
Obvestilo za priznane izvoznike: postopek izvoza se 1.7.2009 ne spremeni (če je urad izstopa blaga v Sloveniji, se še vedno lahko uporabi „List3“).
Ostalo funkcionalnost AES faze 2 (npr. obveščanje o potrebnih popravkih, prispetje k dejanskemu uradu izstopa, sledenje, izstopna skupna deklaracija) bo CURS omogočil naknadno.
2.) Uvozni postopki – AIS faza 2
Za blago, ki vstopa na carinsko ozemlje Evropske skupnosti, se lahko po 1.juliju 2009 carini vnaprej predloži elektronsko carinsko deklaracijo.
Elektronska deklaracija je lahko v obliki:
– uvozne AIS carinske deklaracije, ki vsebuje varnostne oz. varstvene podatke
– vstopne skupne deklaracije (uporaba v Sloveniji trenutno ni možna)
– tranzitne carinske deklaracije, ki vsebuje varnostne oz. varstvene podatke (v primeru, če ni bila uporabljena vstopna skupna deklaracija)
Varnostni podatki, ki jih je potrebno vpisati v vstopno skupno deklaracijo: številka prevozne listine, kazalnik posebnih okoliščin, način plačila prevoznih stroškov, države, skozi katere poteka prevoz, prevoznik, referenčna številka prevoza, šifra prvega mesta prihoda, datum in ura prihoda na prvo mesto prihoda na carinsko območje, kraj natovarjanja, šifra kraja raztovarjanja, šifra nevarnega blaga. V prehodnem obdobju od 1.7.2009 do 1.1.2011 ti podatki niso obvezni.
Vlaganje vstopne skupne deklaracije bo CURS omogočil naknadno.
3.) Tranzitni postopki – NCTS faza 4
Za blago, ki v okviru tranzitnega postopka vstopa oz. zapušča carinsko ozemlje Evropske skupnosti, se lahko po 1.juliju 2009 carini vnaprej predloži elektronsko carinsko deklaracijo.
Elektronska deklaracija je lahko v obliki:
– tranzitna NCTS carinske deklaracije, ki vsebuje varnostne oz. varstvene podatke
– uporaba vstopne oz. izstopne skupne prijave v Sloveniji trenutno ni možna
Varnostni podatki, ki jih je potrebno vpisati v deklaracijo: podatki o prevozniku, številka prevozne listine, kazalnik posebnih okoliščin, način plačila prevoznih stroškov, države, skozi katere poteka prevoz, prevoznik, referenčna številka prevoza, šifra prvega mesta prihoda, datum in ura prihoda na prvo mesto prihoda na carinsko območje, kraj natovarjanja, šifra kraja raztovarjanja, šifra nevarnega blaga, idr. V prehodnem obdobju od 1.7.2009 do 1.1.2011 ti podatki niso obvezni.
Spremenjeni so obrazci za tiskanje: če so v deklaraciji vpisani varnostni podatki, spremlja blago v tranzitu spremna tranzitna/varnostna listina.
Prehod iz NCTS faze 3.2 v fazo 4 je CURS napovedal za nedeljo, 28.06.2009. Po zagonu nove aplikacije SI-NCTS (NCTS faza 4) pošiljanje deklaracij v obliki trenutne NCTS faze 3.2. ne bo več mogoče, zato bo potrebno ustrezno nastaviti parametre v programskem modulu Trinet TLM NCTS. Podrobnejša navodila sledijo naknadno.
Uvedba NCTS faza 4 uvaja nov elektronski poizvedovalni postopek:
– poizvedovalni postopek začnejo carinski organi države odhoda (Oddelek za tranzit pri Carinskem uradu Nova Gorica) najkasneje 7 dan po preteku roka za predložitev pošiljke na namembnem uradu; glavni zavezanec bo za nerazdolžene deklaracije, začete po 1.7.2009, v tem primeru obveščen z elektronskim sporočilom IE140 – Zahtevek zaradi neprispele pošiljke (ki nadomešča sedanje pisno obvestilo TC23)
– glavni zavezanec je dolžan carinskim organom odgovoriti na prejeto sporočilo IE140 v roku 28 dni in sicer s sporočilom IE141 – Informacija o neprispeli pošiljki. Glavni zavezanec po potrebi vzporedno s sporočilom IE141 v Oddelek za tranzit pri CU Nova Gorica pošlje še morebitna papirna dokazila in informacije vezane na nezaključen postopek. Podrobnejša navodila o izvajanju poizvedovalnega postopka sledijo naknadno.
Ostala NCTS sporočila in njihove funkcionalnosti (npr. IE045 – obvestilo o zaključku) ostanejo po 1.7.2009 nespremenjena.
4.) Številka EORI
Številka EORI (Economic Operators Registration and Identification Number) se bo uporabljala po 1. juliju 2009 za identifikacijo gospodarskih subjektov in drugih oseb v njihovem poslovanju s carino v celotni EU.
Gospodarski subjekti, ki imajo sedež v Sloveniji, bodo v carinskem poslovanju še naprej uporabljali isto identifikacijsko številko kot do sedaj, saj bo slovenska številka EORI sestavljena iz njihove davčne številke. To pomeni, da jim za dodelitev številke ni treba zaprositi in bo samodejno dodeljena vsem. Gospodarski subjekti, ki imajo sedež v drugi državi članici, morajo v tej državi pridobiti številko EORI, s katero bodo v Sloveniji in tudi v drugih državah članicah poslovali s carinskimi organi. Gospodarski subjekti iz tretjih držav se bodo lahko registrirali in s tem pridobili številko EORI v kateri koli državi članici EU.
Oblika EORI številk:
– slovenske pravne osebe: uporabi se davčna številka
– slovenske fizične osebe: uporabi se davčna številka+črka “O” (fizične osebi se morajo predhodno registrirati; v primeru neaktivnosti, se EORI številka po petih letih briše iz registra)
– EU podjetja: če EORI ni znan (če katera od članic EU 1.7.2009 ne bo vzpostavila EORI registra), se lahko začasno uporabi druga identifikacijska številka (npr. davčna številka, TIN številka)
– podjetja iz tretjih držav: če se registrirajo v Sloveniji, pridobijo EORI številko v obliki SI+oznaka tretje države+številka (npr. SICN1234567890123)
Postopek registriranja za pridobitev EORI številke bo objavljen naknadno (postopek registriranja vodi CU Jesenice, postopek bo možno izpeljati tudi preko spleta).
Predvidena je tudi uporaba začasnih EORI številk (za enkratno uporabo) ter uporaba EORI številk za določene skupine oseb – predlog spremembe Pravilnika o izpolnjevanju enotne upravne listine določa naslednje EORI številke:
SIA1111111 – EORI številka za fizične osebe s stalnim prebivališčem v tretji državi
SIA2222222 – fizične osebe s stalnim prebivališčem v drugi državi članici
SIA3333333 – gospodarski subjekti s sedežem v tretji državi
SIA4444444 – tuja diplomatska predstavništva
SIA5555555 – drugo
5.) Obvestilo o uvoznem carinjenju – kontrolnik K40
Kontrolnik K40 se z uvedbo aplikacije SI-NCTS ukine (v CIS-u bodo vsi podatki iz tranzitnih postopkov NCTS vidni tudi v sistemu SI-AIS). Pošiljanje obvestil o uvoznem carinjenju (zahtevkov za dodelitev K40 številk) ne bo več potrebno.
Pripravil: Tomaž Leban
Ljubljana, 12. junij 2009
© TRINET Informatika, d.o.o.